SDG4 – Asigurarea unei educații de calitate favorabile incluziunii și echitabile și promovarea oportunităților de învățare pe tot parcursul vieții pentru toți
SDG4 ‘Potențialul turismului de a fi un vehicul principal pentru crearea de locuri de muncă, regenerarea economică și dezvoltarea durabilă este un argument bine răspândit. Cu toate acestea, potențialul turismului de a promova educația și de a îmbunătăți capitalul uman în rândul populațiilor locale rămâne în mare măsură subestimat de guverne, politicieni, factori de decizie și agenții internaționale de dezvoltare. Dezvoltarea sa este adesea lăsată la inițiativa sectorului privat, rezultând o competitie naivă către construirea de unități de cazare. Planurile principale de dezvoltare a turismului se concentrează de obicei pe dezvoltarea proprietății, mai degrabă decât pe îmbunătățirea capitalului uman, care este necesar pentru a face sectorul durabil.’
(Marina Novelli and Adam Jones, Centre of Sport, Tourism and Leisure Studies, University of Brighton)
Introducere
Obiectivul 4 urmărește să asigure că toți oamenii au acces la educație de calitate și la oportunități de învățare pe tot parcursul vieții. Acest obiectiv se concentrează pe dobândirea de competențe fundamentale și de ordin superior în toate etapele educației și dezvoltării; un acces mai mare și mai echitabil la educație de calitate la toate nivelurile, precum și la educație și formare profesională și tehnică (ÎPT); și cunoștințele, competențele și valorile necesare pentru a funcționa bine și a contribui la societate.” (ONU, 2016)
Potențialul turismului de a fi un vehicul primar pentru crearea de locuri de muncă, regenerarea economică și dezvoltarea durabilă este un argument bine traversat (de exemplu, De Kadt, 1979; Christie și colab., 2013; Banca Mondială, 2011). Cu toate acestea, în ciuda afirmațiilor privind dimensiunea sa – “una dintre cele mai mari industrii din lume, susținând 284 de milioane de locuri de muncă și generând 9,8% din PIB-ul global” (Consiliul Mondial al Călătoriilor și Turismului, 2016) și valoarea sa socio-economică, potențialul turismului, cu câteva excepții, rămâne subestimat de guverne, politicieni, factori de decizie politică (OCDE, 2016) și agențiile internaționale de dezvoltare. Dezvoltarea sa este adesea lăsată la inițiativa sectorului privat. Din păcate, răspunsul la potențialul promițător al turismului constă, în multe cazuri, într-o cursă naivă către construirea de unități de cazare. În anticiparea mediului de afaceri favorabil pe care l-ar aduce punerea în aplicare a planurilor generale de dezvoltare a turismului, se pune accentul pe dezvoltarea proprietății, mai degrabă decât pe îmbunătățirea capitalului uman care este necesar pentru a face sectorul durabil.
Turismul oferă oportunități semnificative pentru mai multe destinații din întreaga lume de a avansa în lanțul valoric. Dezvoltarea durabilă poate fi realizată prin stimularea creșterii și a dezvoltării bazate pe numeroase avantaje, inclusiv competitivitatea prețurilor și resurse naturale și culturale puternice și bogate. Cu toate acestea, dovezile arată că persistă o serie de obstacole în calea îmbunătățirii competitivității acestora, în special îmbunătățirea siguranței și securității, îmbunătățirea nivelurilor de sănătate și igienă, dezvoltarea diferitelor forme de infrastructură și, important, promovarea capitalului uman (Novelli, 2016).
Capitalul uman poate fi definit ca setul de competențe, cunoștințe și atribute de personalitate dobândite prin educație și experiențe, care permit unui individ să dezvolte valorile necesare pentru a funcționa bine și pentru a contribui pozitiv la societate. Dezvoltarea forței de muncă este considerată una dintre cele mai importante intervenții guvernamentale în domeniul turismului, deoarece, în cele din urmă, sectorul se bazează pe capacitatea și capacitatea oamenilor săi de a-l sprijini prin cunoștințe și abilități. Ca un concept holistic, dezvoltarea forței de muncă include: coordonarea politicilor, planurilor și programelor din sectorul public și privat; managementul resurselor umane; consolidarea capacităților pentru alinierea nevoilor actuale și viitoare la cerințe; performanța organizațională și responsabilitatea (Hawkins et al, 2010).
Prin urmare, este esențial să abordăm lacunele în materie de cunoștințe și nevoile de formare prin intermediul învățământului primar, secundar și terțiar adecvat, al schimbului de cunoștințe, al consolidării capacităților și al acțiunilor de dezvoltare a forței de muncă. Scopul este de a spori educația și formarea tehnică și profesională de bază, precum și învățarea pe tot parcursul vieții și dezvoltarea competențelor care vor contribui la realizarea întregului potențial social, economic și cultural al sectorului turismului. În plus, acest lucru va plasa turismul pe calea cea bună pentru a-și asigura contribuția maximă printr-un acces mai echitabil la resursele naturale, creșterea economică, progresul național și competitivitatea globală a destinațiilor, toate sub umbrela dezvoltării durabile.
Provocări majore
Natura complexă și multidisciplinară a turismului, precum și barierele multidimensionale care împiedică creșterea durabilă a acestuia rămân strâns legate de nivelurile inconsecvente de cunoștințe, competențe și capacități ale celor care sunt implicați direct sau indirect în acest sector.
Formarea în domeniul turismului se caracterizează de ani de zile printr-o ofertă excedentară de servicii necoordonate și inadecvate, atât în sectorul public, cât și în cel privat. Deși pe cale de îmbunătățire, dovezile din destinații bine stabilite, cum ar fi Gambia și Kenya, au identificat o serie de deficiențe. Toate acestea sunt agravate de faptul că programele școlare nu au fost standardizate, afectând astfel calitatea învățământului profesional turistic la nivel național (Mayaka și Akama, 2007).
Considerat un sector sezonier și slab plătit, alcătuit din mulți furnizori mici, cu resurse limitate, identificarea și asigurarea nivelului adecvat de formare rămâne o sarcină dificilă. În plus, rolurile din turism și ospitalitate sunt în general considerate inferioare. Acestea nu sunt privite ca o oportunitate cu o carieră, ci mai degrabă o perspectivă de angajare pe termen scurt și sunt folosite ca o piatră de temelie în alte organizații ale sectoarelor de servicii mai bine plătite, cum ar fi sectorul bancar sau comerțul cu amănuntul.
Căi tangibile înainte
Potrivit Organizației Mondiale a Turismului (UNWTO), “o forță de muncă bine pregătită și pricepută este crucială pentru ca turismul să prospere. Sectorul poate oferi stimulente pentru investiții în educație și formare profesională și poate sprijini mobilitatea forței de muncă prin acorduri transfrontaliere privind calificările, standardele și certificările. În special tinerii, femeile, persoanele în vârstă, popoarele indigene și cele cu nevoi speciale ar trebui să beneficieze prin mijloace educaționale, în cazul în care turismul are potențialul de a promova incluziunea, valorile unei culturi a toleranței, păcii și non-violenței, precum și toate aspectele schimbului global și ale cetățeniei” (UNWTO, 2015).
Învățământul primar, secundar și terțiar de calitate ar trebui să includă un set de programe și inițiative multidimensionale, care să cuprindă în mod creativ toate ODD. În plus, programele academice ar trebui să promoveze conștientizarea și implicarea cu privire la pilonii dezvoltării durabile – oameni, locuri și progres. Sistemele de dezvoltare a forței de muncă pot fi concepute la nivel național, regional sau sectorial specific (Hawkins et al, 2010) și pot fi încorporate în fiecare etapă a sistemului educațional – de la nivel primar, la nivel secundar și terțiar.
Învățământul primar și secundar
Educarea copiilor și a tinerilor cursanți cu privire la turism este din ce în ce mai importantă din numeroase motive. Aceasta oferă posibilitatea de a-i expune atât la efectele pozitive (adică veniturile generate de turism le permit părinților să le plătească taxele școlare, să îi hrănească în mod adecvat, să le cumpere jucării sau haine frumoase), cât și la efectele negative (adică comodificarea culturală, pierderea tradițiilor, exploatarea sexuală a copiilor/tinerilor) ale turismului. Acest lucru este important nu numai pentru a le permite să distingă răul de bine într-un stadiu timpuriu al educației lor, ci și pentru a recunoaște impactul direct pe care turismul îl are asupra vieții lor.
Turismul poate fi, de asemenea, un vehicul pentru a spori gradul de conștientizare a copiilor și tinerilor cu privire la mediul natural în care trăiesc. Apreciind fauna sălbatică indigenă, copiii și tinerii pot deveni mai bine echipați pentru a înțelege importanța conservării anumitor specii. Inițiativele care vizează conservarea mediului ar putea deveni un vector și un catalizator pentru implicarea copiilor în probleme precum schimbările climatice și practicarea unei vieți durabile. Într-un zadar similar, educația privind patrimoniul și înțelegerea componentelor culturale ale turismului pot fi folosite ca un stimulent pentru aprecierea și implicarea lor în patrimoniul și cultura lor și pot oferi oportunități pentru celebrarea și conservarea acestuia.
Învățământul terțiar și formarea profesională
Acest lucru ar trebui, în mod ideal, să adopte o abordare bazată pe parteneriat în crearea de clustere competitive pentru a se asigura că sunt dezvoltate competențele necesare pentru a răspunde cerințelor actuale ale locurilor de muncă și pentru a răspunde posibilelor schimbări viitoare de pe piața turismului. Este important faptul că acestea “ar trebui considerate o investiție, nu doar un cost”. Recent, importanța formării la fiecare nivel al lanțului valoric turistic, de la proiecte bazate pe comunitate la întreprinderi mari operate de lanțuri (Dosswell, 2000; Christie et al, 2013) a fost legată de “conceptul de consolidare a capacităților comunității [,care] este considerat capacitatea oamenilor și a comunităților de a face lucrări asociate cu factorii determinanți și indicatorii circumstanțelor contextelor socioeconomice și de mediu” (Aref și Redzuan, 2009). Construirea capacității comunităților de a aborda în mod eficient problemele problematice și planificarea dezvoltării turismului este un ingredient necesar pentru succes. Programele de consolidare a capacităților contribuie la îmbunătățirea capacității locale de a participa la procesele decizionale din domeniul turismului și la obținerea unor rezultate mai bune și fundamentate la nivel local.
O strategie reușită de dezvoltare a forței de muncă ar trebui să vizeze întregul sistem de părți interesate și să abordeze în mod holistic aspectele legate de resursele umane, care depășesc sfera educației și formării tehnice și profesionale. Pentru a atinge aspirația unui sector al turismului productiv din punct de vedere economic, durabil din punct de vedere ecologic și responsabil din punct de vedere social, acesta ar trebui să cuprindă atât sectorul public, cât și cel privat. În timp ce abilitățile antreprenoriale și consolidarea capacităților în turism sunt aspecte cruciale ale funcționalității și tracțiunii sectorului, guvernanța eficientă și conducerea sunt, de asemenea, fundamentale pentru a inspira liderii de mâine, pentru a informa gândirea actorilor politici și de afaceri și pentru a asigura politici și strategii solide în viitor.
Crearea de noi cohorte de experți, profesori și formatori capabili să-și transfere cunoștințele generațiilor viitoare de specialiști din sector cu privire la aspecte precum managementul afacerilor, antreprenoriatul, conservarea, energia și mediul ar asigura faptul că turismul funcționează în parteneriat benefic cu natura, părțile interesate locale și contribuie la un viitor mai durabil. Educația și formarea de calitate vor modela și vor permite un mediu de afaceri mai bun, bazat pe competențe locale de afaceri, management și finanțe, prin care angajații din sectorul public și privat vor deveni capabili să învețe din trecut, să reflecteze asupra prezentului, să consolideze reziliența și să gestioneze schimbările pentru viitor, fără a fi nevoie de asistență tehnică externă constantă și/sau finanțare (Novelli, 2016).
Conservarea durabilă și conducerea copiilor
DevelopmentChildren in the Wilderness este o organizație non-profit susținută de compania de ecoturism Wilderness Safaris pentru a facilita conservarea durabilă prin dezvoltarea conducerii și educarea copiilor din mediul rural din Africa. Programul educațional de mediu și abilități de viață se concentrează pe următoarea generație de factori de decizie; inspirându-i să aibă grijă de patrimoniul lor natural. Acest lucru se realizează într-o varietate de moduri, de la tabere de trei până la cinci zile, la ecocluburi și programe de urmărire în școli, în cadrul comunităților rurale care trăiesc la marginea zonelor sălbatice din Africa.
http://www.childreninthewilderness.com/ https://www.youtube.com/watch?v=4nlQKur9Hyo
Training de leadership pentru femeile din Rwanda
Institutul Akilah a fost deschis în Kigali (Rwanda) în ianuarie 2010. Acesta oferă un model unic de educație relevantă pentru piață, care permite femeilor tinere să obțină independență economică și să obțină roluri de conducere atât la locul de muncă, cât și în societate. Mulți dintre elevi provin din case rurale și școli secundare cu resurse și facilități de bază. În afară de abilitățile tehnice în afaceri, tehnologie și ospitalitate, dezvoltarea conducerii, vorbirea publică și comunicarea se numără printre abilitățile pe care tinerele femei le împărtășesc. Institutul a început cu doar 50 de studenți, un program și șapte angajați, dar de atunci a crescut la 355 de studenți în campus, 145 de absolvenți în 2015, dintre care 88% și-au lansat cariera în termen de șase luni de la absolvire, câștigând aproape de douăsprezece ori venitul mediu național. Akilah este gata să creeze un model durabil și scalabil de educație pentru forța de muncă pentru femeile tinere din Africa de Est. Se trece la un model de educație bazat pe competențe, livrat atât în format online, cât și offline. Noul model îi va permite să reducă costurile de servire și să extindă numărul de femei din program. Akilah se află în prezent în al 7-lea an de activitate. Până în 2024, ambiția lui Akilah este de a funcționa ca o întreprindere socială profitabilă finanțată de școlarizările studenților și de a ajunge la un milion de studente și profesioniști africani prin module de curs online și de a înscrie cel puțin 40.000 de femei într-o rețea de opt campusuri din Africa de Est până în 2030.
http://www.akilahinstitute.org/
Peer2Peer Internațional
P2P International, cunoscută și sub numele de Peer2Peer Capacity Building through Niche Tourism Initiative, este o inițiativă educațională oferită la Universitatea din Brighton (UoB). Ca urmare a angajamentului personalului UoB față de bursa activistă, acesta oferă un mediu inovator de învățare bazat pe context studenților noștri universitari și postuniversitari care studiază turismul, ospitalitatea, evenimentele sau sportul, în colaborare cu participanții sponsorizați din Gambia. P2P International s-a născut din colaborarea dintre UoB, operatorii din sectorul privat, cum ar fi Sandele Eco-retreat și Learning Centre, cu sprijinul unor organizații precum Gambia Tourism Board, Gambia Hotel Asso-ciation și Association of Small-scale Enterprises in Tourism (ASSET). Co-crearea de cunoștințe între cursanții “vizitatori” și “gazdă” permite dezvoltarea călătoriilor și turismului transformator, care are un impact pozitiv nu numai asupra “vizitatorilor” și a “gazdelor” lor imediate, ci și asupra destinației mai largi, oferind modalități suplimentare de care beneficiază întreprinderile și comunitățile locale în general. Din 2007, P2P International s-a angajat să îmbunătățească învățarea și cunoștințele studenților despre turismul durabil și responsabil, ospitalitate, evenimente și sport pentru dezvoltare și practici conexe de afaceri și management.
Links: http://blogs.brighton.ac.uk/p2pinternationalgambia/welcome/
Video: https://youtu.be/qrGs-e4v56c
Au fost facilitate activități inovatoare de lucru pe teren, ceea ce a dus la o experiență unică de învățare pe tot parcursul vieții pentru toate părțile implicate. În 2015, P2P International a câștigat premiul Making the Case al Asociației de Turism în Învățământul Superior (ATHE) pentru un proiect didactic pentru construirea capacității de conducere și management în economia vizitatorilor, sponsorizat de Asociația Agențiilor de Turism Britanice (ABTA). P2P International Inițiativa P2P – link-uri:
Literatura
Aref, F. and Redzuan, M.B. (2009) ‘Community capacity building for tourism development’, Journal of Human Ecology, 27(1): 21-25.
Christie, I., Fernandes, E., Messeri, H., Twining-Ward, L. (2013) Tourism in Africa: Harnessing Tourism for Growth and Improved Livelihoods, Washington DC: The World Bank
De Kadt, E. (1979) Tourism passport to development, London: Oxford University Press.
Doswell,R (2000) ‘African Tourism Training and Education: Hits and Misses’ in P.U.C. Dieke (ed), The Political Economy of Tourism Development in Africa, New York: Cognizant Communication Offices.
Hawkins, D., Bonifaz, A. and Israel, R. (2010) Tourism Workforce Development: A Guide To Assessing And Designing Programs, Washington: USAID.
Mayaka, M. and Akama, J.S. (2007) `Systems approach to tourism training and education: the Kenyan case study´ Tourism Management, 28: 298-306.
Novelli, M., (2016) Tourism and Development in sub-Sahara Africa: Contemporary Issues and Local Realities, Oxford: Routledge.
OECD (2016) Economic Impact of Tourism, Online. Available at http://www.oecd.org/cfe/tourism/economicimpactoftourism.htm, (accessed on 24th November 2016).
UN – United Nations (2016); The Sustainable Development Goals Report 2016. Available at http://unstats.un.org/sdgs/report/2016/The%20Sustainable%20Development%20Goals%20Report%202016.pdf (accessed on 24th November 2016).
UNWTO – World Tourism Organisation (2015) Tourism and the Sustainable Development Goals (Brochure), Madrid: UNWTO.
World Bank (2011) Africa Region Tourism Strategy: Transforming through Tourism. Harnessing Tourism for Growth and Improved Livelihoods, Washington DC: The World Bank.
World Travel and Tourism Council (2016) About WTTC Online. Available at: http://www.wttc.org/our-mission/ (accessed on 24th November 2016).